onsdag 23 september 2009

väderkvarnar och skit

Efter en fin lördag följer en underbar söndag. Sovmorgon, plankar tåget till Paris med en nyfunnen vän, M, och vidare med metron mot marknaden vid Clignancourt. Ensuite, Montmartre; Pigalle och italienska Sara som tar oss till inget mindre vulgärt än Musée de l'eroticisme. Efter många skratt där väntar Moulin Rouge runt hörnet. Vackra väderkvarnen, inklämd mellan sex shops, peep shows och strippklubbar.

I jakten på kaffe och en plats att vila fötterna så snubblar vi över tröskeln på Café de deux moulins. Jag tvekar, och förklarar att jag har lovat att spara detta till min kära vän L kommer och hälsar på. Men, jag kan inte motstå, Amelie Poulain ler så finurligt mot mej och trädgårdstomten på bardisken tycks ropa "allez!" så vi tar ett bord, ler och delar på en créme brulée och dricker starkt kaffe.










C'est la vie une dimanche!

1 kommentar:

Svalan sa...

Jag längtar så tills vi sitter på hennes cafe och väntar på att hon ska komma och servera oss Kaffe. A(e)melie miss u.