tisdag 1 september 2009

espagnol, francais, deutch, english och svenska

En mångfald av språk talades runt de två ihopskjutna borden på Sylvias i Chantilly. Jag träffade tre härliga au pair-tjejer, två från Mexico och en från Canada. Senare fick vi även sällskap av tre fransmän och vi hade så trevligt att bion fick vänta till en annan kväll.

Det pratades mestadels franska, även om jag dazzled alla genom att visa skillnaden mellan dialekterna i södra sverige (skånska) och i norra sverige (norrländsk). Även om jag inte mest snackade English så förstod jag förvånansvärt mycket av la francais och det var både nyttigt och roligt!

Ironi och sarkasm, huruvida ceasarsalad kommer från mexico och vad den innehåller, arroganta parisare och hetlevrade mexikaner var några av många ämnen som fick ta sin plats i samtalen.

Jag hade en väldigt intressant, trevlig, rolig och lärorik kväll. Och visst fan var det skönt att slippa ta tåget i heeela 30 min för att ha en sådan kväll. Särskilt under en söndag.


Chantilly har sin egna charm och jag tror att jag bara har sett en bråkdel av den.






C'est la vie une Dimanche!

Inga kommentarer: