måndag 24 augusti 2009

Paris Paris




Skoskav efter en hel dags vandrande, dammiga fötter ifrån grusvägarna i Jardin du Tuileries och vid det stora Tour Eiffel och lätt huvudvärk efter en strålande sol. Men vilket fantastiskt första besök i staden som tillhör Amelie och Pierre och thecherryblossomgirl.



Redan på förmiddagen satte jag mej på tåget mot Paris Nord, där jag lyckades göra en hel massa smidiga metrobyten (tur eller skicklighet?) och landade slutligen vid Musée du Louvre. Jag vågar inte knäppa en bild på hon som spelar klassisk musik på sin fiol i metrogången, men jag tar en första och sista bild på den uppochnedvända pyramiden i carrousel du louvre. Ja det är sant, min kamera dör efter en ynka bild. Det är tur att jag har tänkt besöka kära Paris mer än en gång.



Utan att låta detta nedslag döva mitt annars stora smile traskar jag vidare mot muséet. Och här tar skrivkrampen vid... jag vet inte om jag kan beskriva känslan. Bara självaste Louvren är så vackert att det tar andan ur mej. Och sen så konsten på det. Tavlor, skulpturer, takmålningar och utsmyckningar. Jag insåg snabbt att jag behöver en heldag, och bestämde mej för att bara hälsa på Monalisa och kika efter min favorit Dalí. Monalisa var där, och så var även hundratals turister. Som tog kort, MED BLIXT! Jag höll på att bli galen och gick därifrån ganska snabbt för att beundra lite andra tavlor på vägen tillbaka. Á bientôt le Louvre!


Jag steg ut ur den kända pyramiden, och jag måste erkänna att Da Vinci-kodenvibbarna var starka. Beundrade hela muséet utifrån en bra stund, fastnade i lite turistfällor (vatten och nyckelringar och prutade solglasögon). Sen tog jag den dammiga, varma med mysiga walken genom Jardin du Tuileries och mötte upp L vid Concorde. (L är en numera Parisvan au pair som jag har tagit kontakt med och nu träffade för första gången.)




Vi tillbringade dagen gåendes och sittandes på diverse parkbänkar. Vandrade mot Eiffeltornet fler än en gång, satt vid Invalides och kolla på fransmän som spelade volleyboll etc etc. Jagade toaletter och billigt käk. Mötte upp A, en annan svensk au pair, och vilade benen vid stora, vackra Tour Eiffel innan jag tyvärr var tvungen att springa mot metron. Vilken dag, vilka tjejer!
Jag längtar tills jag får andas Parisluft igen.








1 kommentar:

Svalan sa...

Låter ju helt fantastiskt miss. Själv ska jag idag roa mig med att se Kalmar stad igen, alltid en upplevelse (no) men jag älskar det ändå. Försöker planera min frmatid nu och det går väl ganska sakta måste jag erkänna. Jag har dock ett mål: Innan jul ska jag se eiffeltornet med dig!
Love L