torsdag 27 augusti 2009

snygg svenska x 4

Igår anlände tre svenska jeune filles till Chantilly. En som jag kände sen innan, en som var bekant sen innan och en främling.

Jag mötte dem vid le chateau och åt ost och vindruvor och mös i kvällsolen. Pratade mej ur en parkeringsbot med hjälp av frasen "je ne comprends pas", svenskt oförståeligt babbel och ett snett leende.

Lilltjejen sov över hos en kompis och jag fick ledigt över dagen, så det bar av till Paris för en shoppingtur! Fötterna fick känna att dom lever och bär på en hel KILLER QUEEN.
Har hittat lite nya Paris-favoriter, bland annat mat-stråket vid St Michel där priset är normalt, ovanligt normalt för att vara Paris! Åt crêpes för andra gången i mitt liv, och det var gott! Inte som de svenska, köttfärsfyllda pannkakorna utan crispiga crêpes med ost, kycklig, ägg och champinjoner. Yum!
En annan favorit som inte hann utforskas så väl och ska få flera återbesök är stånden längs med floden, där det säljs gamla böcker, serietidningar, fina kort, målningar etc. Där fanns många fina Marilyns till salu. Minst en skulle trivas bra hemma hos mej.
Jag har även uppfunnit en ny sort shopping: fotoshopping. Jo, jag tar kort på det fina jag hittar men inte har mage att köpa atm. Kalasbra för beslutsångestmänniskor (ja det är ett ord) som jag. Och de som har möjlighet att komma tillbaka till butikerna förstås. De som har en halvtimma till Paris. De har jag. Njutbar fakta.


Från Les Halles till Jardin du Luxembourg:



á la Crêperie




Takutsmyckning i Forum des Halles




Runt St Michel



Soliga bron vid Pont Neuf




la Seine








Många heta Marilyns i stånden längs Seine





Svenskt sällskap





Grönt är skönt





C'est la vie une jeudi!

1 kommentar:

The founder of Gypsy Queen sa...

Kul att se att allt är i sin ordning, och att namnet Gypsy Queen har blivit så vedertaget :D

///you know who